Samurai Shopin yrittäjä sai JAMIlta kipinän markkinointiin ja eväät yrittäjyyteen
Samurai Shopin verkkokauppa suloisine trikoopipoineen ja tuubihuiveineen on tullut tutuksi ja tykätyksi ympäri Suomen. Yrityksen takana on soinilainen Pauliina Peura, joka perusti yrityksen kymmenen vuotta sitten. Kaikki alkoi siitä, kun kaupoista ei tahtonut löytyä sopivia pipoja Samu-esikoiselle. Siksi Peura alkoi tehdä niitä itse. Pipoja halusivat kaveritkin, ja kun sana jatkoi matkaansa, oli aika perustaa yritys.
Peura on saanut pohjakoulutuksensa JAMIn merkonomin opinnoista, joihin hakeutui yläasteen jälkeen.
– Kaupallinen ala ja sen monipuolisuus kiinnostivat minua. Tuolloin en toki kuvitellutkaan, että minusta tulisi yrittäjä. Lähinnä haaveilin työtehtävistä esimerkiksi mainonnan tai markkinoinnin parissa, hän kertoo.
Valmistuttuaan Peura sai töitä kaupasta. Yritystoiminta alkoi siinä vaiheessa sivutoimisena. Pian hän hakeutui myös jatko-opintoihin ammattikorkeakouluun, jossa opiskeli työn ohessa.
– Tradenomiopintojen päättötyöksi perustin itse tekemilleni tuotteille verkkokaupan. Sen myötä yritystoimintani lähtikin kasvuun. Myöhemmin päätin irtisanoutua työpaikastani päivittäistavarakaupassa ja ryhtyä päätoimiseksi yrittäjäksi.
JAMIssa syntyi kipinä markkinointiin
Peura sanoo saaneensa JAMIn merkonomin tutkinnosta hyvät eväät yrittäjän monipuolisiin työtehtäviin.
– Hoidan itse kaiken niin tuotekehittelystä valmistukseen ja valmiiden tuotteiden pakkaamiseen kuin markkinoinnista kirjanpitoon sekä verkkokaupan ylläpitoon.
Ehkä kaikkein tärkeintä on kuitenkin koulusta tullut kipinä markkinointiin ja asenne yrittäjyyteen. Markkinointi on avainsana yrityksessä, jonka myynti tapahtuu pääosin verkon kautta.
– Voisi ajatella, että verkkokauppa on helppo perustaa ja pyörittää. Verkossa on kuitenkin kova kilpailu, joten some-markkinointi on oltava hallussa ja pitkäjänteisyyttä tarvitaan.
Some-asiakkaat haluavat nähdä ihmisen yrityksen takana
Yrittäjyydessä on hänestä ehdottomasti parasta tietynlainen vapaus ja mahdollisuus toteuttaa itseään. Yrittäjän vapaus mahdollistaa myös työn ja lapsiperheen arjen yhteensovittamisen. Kolme pientä pojanviikaria sanelevat toistaiseksi rytmin. Tuotteiden valmistuksessa apuna on nykyään alihankkija.
Some-markkinoinnissa Peura kokee valtiksi sen, että tuotteita esitellään oikeiden ihmisten – yleensä yrittäjän itsensä ja hänen lastensa – yllä.
– Ihmiset haluavat nähdä, että tuotteiden takana on ihan oikea ihminen. Tällaisista liikkeistä ostaessaan asiakas tietää oikeasti tukevansa pienyrittäjää eikä ostavansa kasvottomalta suuryritykseltä.
Yrittäjän arjen suola on ihana palaute, jota hän saa tuotteistaan. Hyvää palautetta on sekin, että sama asiakas tilaa toistekin. Kanta-asiakkaita on kertynyt paljon.
Entä mitä Peura antaisi vinkiksi niille, jotka opiskelevat tai suunnittelevat opintojaan ja uraansa?
– Kannattaa seurata sydäntään ja kokeilla rohkeasti.