Uusi ammatti rekan ratista nopeasti monimuotokoulutuksessa
Harri Kantosesta tuli viime syksynä opiskelija noin 20 vuoden tauon jälkeen. Taskussa on nuorena hankittu maatalousalan ammattitutkinto, ja töitä on riittänyt niin kotitilan viljelyssä kuin palkkatyössä sen ohella. Mies ei olisi kuunaan uskonut lähtevänsä vielä opiskelemaan.
Niin kuitenkin kävi, että kun JAMIn Lappajärven yksikössä käynnistettiin ensimmäistä kertaa yhdistelmäajoneuvonkuljettajan koulutus monimuotototeutuksena, Kantonen oli yksi linjan opiskelijoista. Koulutus on suunnattu työelämästä tuleville. Opiskelijoiden tausta ja kokemus mahdollistavat tutkinnon suorittamisen nopeutetusti, keskimäärin 1–1,5 vuodessa.
Kantosen opinnot ovat viime silausta vaille paketissa alle vuodessa.
Opiskelun joustavuus oli positiivinen yllätys
Kantonen on aina viihtynyt tien päällä. Moottoripyöräharrastus on vienyt miestä pitkin Eurooppaa. Rekkamiesten arkea hän seurasi työskennellessään pitkään Neste Hoiskonportilla, joka on rekkakuskien tauko- ja yöpymispysäkki. Vielä silloin hän ei kuitenkaan osannut haaveilla ammatista rekan ratissa.
Ajatus alanvaihdosta iski yhtä aikaa korona-aallon kanssa muutama vuosi sitten. Töitä tarjoutui Mäkelän Imuautoilta.
– Työnantaja alkoi houkutella ammattipätevyyden hankkimiseen, sillä se antaisi monipuolisemmat työmahdollisuudet. Aloin selvitellä asiaa, hän kertoo.
Kuin tilauksesta JAMIlla oli juuri alkanut tarpeisiin vastaava koulutus.
– Yllätyin positiivisesti, että täällä oli mahdollista opiskella työn ohessa. Opiskelu on ollut todella joustavaa: pakollisia läsnäolopäiviä on vain kourallinen.
Iso osa tutkinnosta on tehty työpaikalla käytännön työssä. Työt Mäkelän Imuautoilla ovatkin jatkuneet opiskeluajan katkeamatta: sillä erotuksella, että palkan lisäksi työssäkäynti on kerryttänyt osaamispisteitä tutkintoon. Osa opinnoista on verkkotehtäviä.
– Niitä on ollut kiva naputella iltaisin, kun sopivaa aikaa on ollut. Tehtävistä selviää maalaisjärjellä.
”Tässä saa ammattipätevyyden helposti”
Opiskeluaikaa Kantonen sanoo todella antoisaksi ja mielenkiintoiseksi. Vaikka tutkinto valmistuu nopeasti, opiskelutahti on ollut sopivan rauhallinen. On ollut myös hienoa huomata, miten helpolta ja mukavalta opiskelu vanhempana tuntuu.
– En ole kyllä katunut. Tässä saa ammattipätevyyden helposti, ja kaikki siihen vaadittavat kortit erittäin edullisesti.
Vuoden mittaan lompakkoon on saanut sujauttaa kortin toisen perään: kuljettajakortti eli digikortti, työturvallisuuskortti, ensiapukortti ja ADR-lupa, joka antaa oikeudet vaarallisten aineiden kuljettamiseen. Ajokorttikin on päivitetty kuorma-autokortista yhdistelmäkorttiin.
– Kortteihin liittyvä opetus ei maksa mitään, ainoastaan kokeiden suorittamisesta tulee kustannuksia. Se on monen tonnin säästö.
Ympärillä on ollut myös mahtava yhteisö.
– Opettajat ovat hyviä ja mukavia, ehdottomasti ihan markkinoiden parhaat, samoin kuin vieraileva ajo-opettaja Niemen Hannu. Opiskelijoiden kesken meillä on viimeisen päälle hyvä ryhmähenki. Olen saanut ammatin ohella monta ystävää.
Tie auki ja uralla paljon mahdollisuuksia
Opiskelu on avannut Kantoselle ovet tehdä työkseen sitä, mikä hänestä on ihan parasta.
– Tien päällä mieli lepää. Se on ihan oma maailmansa. Maisemat vaihtuvat, ja näkee mahtavia paikkoja. Siinä kun vielä laittaa radion päälle, niin mikä on ajellessa?
Kantosen mieli tekee myös ulkomaanajoihin. Niitä hän suunnittelee ottavansa keikkana päätyönsä sesongin ulkopuolisina aikoina.
– Opettaja Norosen Marko on heittänyt ilmoille ajatuksen myös siitä, että kunhan kokemusta karttuu, opintoja voisi jatkaa liikenneopettajaksi. Sekin vaihtoehto kiinnostaa. Opettajalle kiitos ideasta ja kannustuksesta, hän sanoo.
Kantosta kuunnellessa on oikeastaan turha edes kysyä, voisiko hän suositella koulutusta muille. Mutta kysytään kuitenkin.
– Oikein lämpimästi suosittelen. Jos auton rattiin tekee mieli, niin tänne vaan ja äkkiä!
Ammattikuski ei jää pyörittämään peukaloita
Linjasta vastaava opettaja Marko Noronen kertoo, että monimuotokoulutus käynnistettiin alueen yritysten tarpeesta. Siitä onkin saatu paljon hyvää palautetta.
– Siinä, missä Suomessa on hoitajapula, meillä on myös kroonistunut pula ammattipätevyyden omaavista kuljettajista. Työttömäksi tästä koulutuksesta ei valmistuta. Jokaisella tämän ryhmän opiskelijallakin on jo työpaikka valmiina, kertoo Noronen.
Jo pitkään JAMIlla on koulutettu yhdistelmäajoneuvon kuljettajia myös perinteisellä linjalla.
Noronen on ylpeä nyt valmistumassa olevasta porukasta. He ovat alanvaihtajia, joilla on erilaisia taustoja, mutta valtavan luja motivaatio ja yhteishenki.
Uusi ryhmä alkaa syyskuun alussa. Jos opiskelu kiinnostaa, Noronen kannustaa ottamaan nopeasti yhteyttä.
– Vielä ensimmäisten viikkojen jälkeenkin ehtii hypätä mukaan.