Tulevat IT-tukihenkilöt hyötyvät hybridiopetuksesta
Teknisessä tukipalvelussa toimiminen -opintoja pidettiin helmikuisena keskiviikkoaamuna Alajärven toimipisteellä. Läsnä oli yksi opiskelija ja iso joukko etänä.
Jamissa on jo joitakin vuosia pidetty IT-tukihenkilöiden ammatillisia opintoja hybridinä. Hybridiopetus tarkoittaa tilannetta, jossa kaikki eivät osallistu opetukseen fyysisesti samassa paikassa, vaan osa osallistuu etäyhteyksien avulla. Jamissa IT-alan hybridiopetuksessa lisänä on, että opettaja on kahtena päivänä viikossa Alajärvellä ja kahtena Alavudella. Opiskelijat voivat valita, tulevatko opetuspäivinä livenä paikalle vai osallistuvatko opetukseen Teamsin kautta.
– Käytäntöä alettiin alun perin pohtia sen takia, kun sekä Alajärvellä että Alavudella oli ryhmät, mutta ne olivat sen verran pieniä, että oman opettajan pitäminen molemmille ryhmille ei ollut mahdollista. Korona-aika vauhditti etäopetusta, ja sitä myötä hybridiopetus jäi pysyväksi ratkaisuksi, kertoo tieto- ja viestintätekniikan tutkintovastaava Kai Suuronen.
Joustavuutta opiskeluun ja työelämätaitoja
IT-tukihenkilöt työskentelevät työasemien, verkko- ja oheislaitteiden sekä toimialueiden muodostamassa tieto- ja viestintäteknisessä ympäristössä. IT-tukihenkilö voi työskennellä osana yritysten tietohallintoa, jossa auttaa käyttäjiä erilaisissa teknisissä ongelmissa asiakkaan tiloissa tai etäyhteyden välityksellä.
– Kyllä opiskelijat hyötyvät tästä merkittävästi, vaikka tietenkään etäopetus ei aivan kaikille sovi. Hybridiopetus on kuitenkin tätä päivää. Myös työelämän vaatimukset ovat nykypäivänä monella alalla sellaiset, että hybridityö on tavallista, joten opiskeluaikana on hyvä saada jo kokemuksia esimerkiksi Teamsin välityksellä työskentelystä. Korkeakouluopinnoissa on hybridiopetus tai jopa kokonaan etäopetus on täysin tavallista, Kai Suuronen sanoo.
– Monet opiskelijat hyötyvät siitä, että voivat itse valita, tulevatko fyysisesti paikalle vai valitsevatko olla sillä kertaa etänä vaikka kotoa käsin, hän lisää.
Oppitunnit järjestetään Teamsin välityksellä, ja jokaiselle vuosikurssille perustetaan aina oma tiimi.
– Joskus tulee myös poissaoloja, ja poissaolijoille luennoista jää tallenne suoritettavaksi tiimin kanavalle. Tästä tulee toki pientä lisätyötä opettajalle, mutta opiskelijoille siitä on suuri hyöty.
Osaajia kasvavalle alalle
Tämän vuosikurssin jatkajien ryhmässä on monenlaisia opiskelijoita, niin peruskoulun käyneitä kuin jo jonkin toisen ammatin opiskelleita. Roni Koivisto on toiselta ammatiltaan elektroniikka-asentaja.
– Olen valmistunut jo 2008 ammattiin ja työskentelin hetken aikaa rakennusalalla. Kokeilin myös puutarha-alaa. Valitettavasti selkäni on aina ollut huono, eikä se vain kestänyt fyysistä työtä. Kuntoutuskartoituksen kautta pääsin aloittamaan IT-tukihenkilöopinnot. Hybridiopetus sopii itselleni tosi hyvin, koska joskus liikkuminen on itselleni vaikeaa, niin voin osallistua etänä. Ja jos välillä joutuu olla pois luennolta, pystyy nekin suorittamaan itsenäisesti, kertoo alajärveläinen Roni Koivisto.
Hän näkee työllistymismahdollisuutensa hyvänä, sillä IT-ala on edelleen kasvava.
– Tässä voisi opiskella vielä pidemmällekin, mutta sitä pitää katsoa tuonnempana. Olen aina harrastanut tietokoneita, mutta opiskelussa on tullut paljon uuttakin asiaa. IT-osaajia tarvitaan koko ajan enemmän, hän tuumii.
Kyyjärveltä lähtöisin oleva Juha Koivisto on opiskellut jo korkeakoulussakin, mutta valittu ala ei sitten tuntunutkaan loppujen lopuksi omalta.
– Hybridiopetus on hyvin tuttua ammattikorkeasta, jossa melkein kaikki luennot pidettiin hybridinä. Olen itsekin koko ikäni harrastanut tietotekniikan parissa, ja aluksi mietin, että pidän työn ja harrastuksen erillään. Toisin kuitenkin kävi. Hybridiopiskelu tuo paljon joustavuutta opiskeluun, käyn myös lähiopetuksessa, kun se on mahdollista ja sopii aikatauluihin, hän sanoo.
Tulevaisuuteen Juha on pohtinut yritystoiminnan aloittamista muutaman kaverin kanssa.
– Olemme pohtineet, että IT-toimintojen ulkoistuspalvelulle ja etenkin pilvipalveluiden osaajille on tarvetta yksityiselle sektorille, hän paljastaa.
Sopivan monipuolista
Kaikkea opetusta ei pystytä järjestämään etänä, ja onneksi hybridiopetus mahdollistaa myös käytännön oppituntien pitämisen. Toisen vuoden opiskelija Aada Mustapuro on tykännyt hybridiopetuksesta. Hän on aloittanut tutkinnon suorittamisen peruskoulun jälkeen.
– Opiskelu on ollut tosi monipuolista, mikä on kivaa. Ollaan koodattu, kasattu koneita ja tehty monenlaista. Eniten tykkään käytännön töistä, missä pääsee käsillä tekemään jotain, hän kommentoi.
– On kiva, että välillä ei tarvitse lähteä minnekään, vaan voi osallistua tunneille kotona. Mutta ei koko viikkoa jaksa kotona olla, niin sitten on kiva käydä välillä lähiopetuksessakin, hän sanoo.
Vielä Aada ei ole pohtinut, että hakeutuuko hän heti valmistumisen jälkeen alan töihin.
– Kiva olisi päästä vaikka aluksi jonnekin kauppaankin töihin, että pääsisi sitten muuttamaan omilleen, hän suunnittelee.