Siirry sisältöön

Opon tärkein tehtävä on auttaa oman polun löytämisessä

Jamissa pitkään opinto-ohjaajana työskennellyt Petteri Karvinen on jäämässä syksyn aikana eläkkeelle, ja Satu Juurakko, joka toimii oppilaitoksessamme erityisopettajana, jatkaa hänen tehtävässään. Osa-aikaisena opona hän on jo aloittanut elokuun alusta. Uuteen tehtävään hän lähtee innostuneella mielellä. Opon tehtävien lisäksi hän hoitaa edelleen jatkossa myös erityisopettajan työtehtäviä.

– Kun tulin Jamiin töihin muutama vuosi sitten, niin olin jo pohtinut, että haluaisin jossain vaiheessa suorittaa ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen ja työskennellä opinto-ohjaajana. Suoritin opinnot viime vuonna työn ohessa, ja nyt minulle tarjoutui mahdollisuus hyödyntää osaamistani käytännössä, Satu kertoo.

Opo kuuntelee ja ohjaa lempeästi

Opinto-ohjaajan tehtävä on kuunnella opiskelijoita, neuvoa ja ohjata opintojen suunnittelussa, jatko-opintoihin hakeutumisessa, opiskelutaidoissa ja työelämään suuntautumisessa.

– Pidän tosi tärkeänä, että kaikessa ohjaustyössä mennään positiivisen ja kannustavan otteen kautta. Näin opiskelijalle syntyy itsetuntoa vahvistava kokemus ohjauksesta, mikä auttaa oman suunnan löytämisessä, Satu kertoo.

Opiskelutaitojen vahvistaminen on tärkeää sekin.

– Aivan jokaisella on omat vahvuudet, joita hyödyntää elämässä. Kaikillehan ei vielä ole selvää sekään, millä tavalla parhaiten oppii. Toiselle asteelle tulevat nuoret ovat kokeilleet vasta peruskoulun tapaa oppia ja opiskella. Ammatillisessa oppilaitoksessa on muitakin vaihtoehtoja, esimerkiksi tekemällä oppiminen. Usein se itselle paras oppimisen tapa löytyy ainoastaan kokeilemalla, missä me täällä tuemme ja autamme, hän jatkaa.

Opinto-ohjaus on laaja-alaista ja sitä tehdään ryhmän lisäksi myös yksilöohjauksena. Opiskelija voi pohtia, onko valittu ala oikea tai minkälaisia valintoja tehdä, jotta pääsee juuri tiettyyn jatko-opiskelupaikkaan.

– Valinnat, joilla tänne päädytään opiskelemaan, tehdään tosi nuorena. Voi olla, että ei se aina kerrasta osu oikeaan. Talon sisältä voi hyvinkin löytyä sopivampi ala. Opinto-ohjaaja auttaa tällaisissa ja tsemppaa eteenpäin, Satu kertoo.

– On tärkeää kertoa laajasti myös opiskelijoiden jatko-opintomahdollisuuksista. Korkeakouluopinnot ovat mahdollisia myös ammatillisen perustutkinnon suorittaneelle. Toisaalta moni voi haluta mennä suoraan työelämään tai perustaa vaikka oman yrityksen ja sekin on aivan mahdollista, jos omaa mielenkiintoa löytyy, hän jatkaa.

Lähi- ja verkkotapaamisia

Opiskelijoita ohjaavat opon lisäksi tietysti myös omalta osaltaan niin opettajat, ryhmänohjaajat kuin opintosihteerikin.

– Opinto-ohjaajan vastuulla on myös organisoida yhdeksäsluokkalaisten tutustumispäiviä sekä erilaisia yleisinfoja opiskelijoille; kuten tietoa jatko-opinnoista ja korkeakoulun väyläopinnoista. Nykyään teknologia on apunamme, ja voimme pitää osan infoista verkon välityksellä, mikä helpottaa sellaisten opiskelijoiden osallistumista, jotka ovat jo työelämässä tai suorittavat kaksoistutkintoa, Satu jatkaa.

Teknologiasta on apua myös yksilöohjauksessa, sillä osan tapaamisista voi toteuttaa Teamsissa. Lisäksi Annie-tukibotti on opiskelijoiden apuna.

– Toki tapaan opiskelijoita paljon kasvotusten. Aina ei kuitenkaan ole järkevää tai edes ajallisesti mahdollista järjestää henkilökohtaisia tapaamisia, sillä opiskelijoita on useammalla paikkakunnalla, hän sanoo.

Satun mielestä työssä parasta ovat pienet arjen onnistumiset opiskelijoiden kanssa.

– On hienoa nähdä, kuinka opiskelijat pääsevät pienin askelin eteenpäin omalla polulla ja saavat oivalluksia. Tämä motivoi minua paljon, hän toteaa.

Petterin löytää vapaa-ajalla usein retkeilemästä.

25 VUOTTA AMIKSESSA

Petteri Karvinen tuli Alajärven ammatti-instituuttiin töihin vuonna 1999. Jami perustettiin vuonna 2003, ja opinto-ohjaajana Petteri aloitti vuonna 2007. Hän kertoo jättävänsä luottavaisella mielellä opon työtehtävät Satulle. Erityisopettajan ja opinto-ohjaajan yhdistelmä on hänen mukaansa erittäin toimiva.

– Opon työssä antoisinta on ollut kaikenikäisten nuorten ja aikuistenkin kanssa tekeminen ja ura-asioissa auttaminen. Toki olen nähnyt myös erilaisia vaikeuksia, mitä nuoret kohtaavat opinnoissa: usein ne liittyvät jaksamiseen ja motivaatioon. Erilaiset haasteet opinnoissa ovat nuorilla ikävä kyllä lisääntyneet tässä 25 vuoden aikana. Resurssia näiden taklaamiseen tarvitaan koko ajan enemmän, hän sanoo.

Hän kiittelee Jamin johtoa siitä, että viime aikoina on panostettu uudella tavalla pedagogisiin asioihin. Sehän on kuitenkin oppilaitoksen tärkein tehtävä: kouluttaa. Hän pitää myös hyvänä uudistuksena hiljattain oppilaitoksen järjestyssääntöihin lisättyä kännykän käyttökieltoa oppitunneilla.

– Näen ammatillisen oppilaitoksen merkityksen koko seudulle erittäin tärkeänä. Nuorille on koulutuspaikka lähellä kotia ja aikuisille täydennyskoulutusta. Jamissa erityistä on myös ulkomaalaisten opiskelijoiden kotouttaminen. Olemme maaseudulta valtakunnan kärkeä tässä, hän muistuttaa.

Nyt on sopiva aika siirtyä eläkepäiviä viettämään. Työtehtävät kuulemma tulevat jatkossa vaimolta.

– Meillä on tässä isot tilukset, joten askareita kyllä riittää. 89-vuotias äitini asuu meillä, joten hänen kanssaan tulee varmasti nyt vietettyä enemmän aikaa. Lisäksi omalle luontoharrastamiselle jää nyt huomattavasti enemmän aikaa, Petteri kertoo.

Hän on mukana myös järjestötoiminnassa ja on Alajärven Latu ry:n puheenjohtaja.

– Vapaaehtoistyö on merkityksellistä ja mukavaa, että voin keskittyä siihen enemmän, hän toteaa.

Muut uutiset