Siirry sisältöön

Maaseutuyrittäjäksi ja siltaopintojen kautta AMK-opintoihin

Soinilainen Heidi Kuula, 33, valmistui juuri maaseutuyrittäjäksi. Hän suoritti tutkinnon päiväopintoina JAMIssa. Perheellinen nainen halusi pitää taukoa työelämästä ja oli ottanut opintoja varten vapaata.

– Tuli tunne, että nyt haluan opiskella. Minulla oli ennestään ravintolakokin ja suurtalouskokin ammattitutkinnot, ja olin mennyt työelämään aika nuorena. Olin oikeutettu ansiosidonnaiseen opintovapaaseen, koska olin ollut työelämässä yli kahdeksan vuotta, vaikka välillä olin pitänyt myös vanhempainvapaata, kolmen lapsen äiti Heidi kertoo.

Polku korkeakouluun

Maaseutuyrittäjän tutkinto kiinnosti, koska Heidin vanhemmilla on sikatila ja viljelyä. Hän sai jonkin verran hyväksilukuja perusopinnoista aiempien tutkintojen ansiosta. Opintojen ohessa avautui myös mahdollisuus suorittaa niin sanottuja siltaopintoja SeAMK maakuntakorkeakoulun kautta.

– Meille tarjottiin maistiaisina viiden kurssin kokonaisuus SeAMKin agrologiopintoja. Tartuin mahdollisuuteen, koska kokonaisuus vaikutti kiinnostavalta. Tästä kertyi yhteensä 25 opintopistettä. Kun sain kaikki arvosanat, päätin kokeilla hakea agrologikoulutukseen SeAMKiin nyt kevään yhteishaussa ja sainkin opiskelupaikan, Heidi kertoo.

Kesäopintoja avoimessa amk:ssa on vielä kolmen kurssin verran, ja ne hyväksiluetaan SeAmkissa kuten myös JAMIn opintojen aikana suoritetut 25 pistettä.

– Saan tehdä opintoja eteenpäin monimuotona, sillä opintovapaa on jo käytetty. En olisi varmasti ilman näitä siltaopintoja hakenut ollenkaan korkeakouluun. Siltaopintojen kautta tuli innostus ja myös luottamus itseen, että pärjää myös ylemmällä koulutusasteella, sanoo Heidi. Hän suosittelee JAMIn maaseutuyrittäjän tutkintoa ja siltaopintoja muillekin.

– Kyllähän se työtä teettää, mutta jos on motivaatiota, niin kaikki on mahdollista. Arvokasta näkemystä tulee mielestäni myös siitä, kun näkee konkreettisesti sen, mistä ruoka tulee.

Käytännön kautta oppii parhaiten

JAMIn Maaseutuyrittäjän opinnoista Heidi toteaa, että ne sisälsivät monipuolisesti käytännössä tekemistä. Tutkintoon sisältyi työssäoppimista ja osaamisen osoittamista näytöillä.

– Opintoihin kuuluivat myös ilta- ja aamunavettavuorot. Tein lypsynäytön JAMIlla, minulla ei ollutkaan aiempaa kokemusta lypsämisestä. Sain tehdä pitkän työssäoppimisjakson vanhempieni tilalla, ja siellä suoritin puintinäytön. Naudanlihatuotantoharjoittelussa tein ruokintanäytön sonnipojille, Heidi kertoo.

Hänellä on kokemus, että opinnot pystyi räätälöimään omanlaiseksi.

– On hyvä, että nykyään pystyy etenemään opinnoissa omaan tahtiin. Minäkin pystyin suorittamaan tutkinnon hieman lyhyemmässä ajassa, koska osa perusopinnoista oli jo valmiina, hän sanoo.

Agrologitutkintoon kuuluvia siltaopintoja on tarkoitus järjestää jatkossakin Järviseudulla. Myös muille aloille on suunnitteilla siltaopintoja toiveiden mukaan.

– Tavoitteena on saada yhä enemmän verkko-opintoja kaikille aloille. Näin opinnot ovat entistä paremmin kaikkien halukkaiden saavutettavissa ympäri maakuntaa, kertoo Marjo Vistiaho SeAMK maakuntakorkeakoulusta.

Tutustu tutkintoon

Yhteyshenkilö tutkinnossa

Muut opiskelijatarinat