Logistiikan monimuotokoulutus syksyn uutuus – JAMI vastaa kuljetusalan työvoimapulaan
Syksy toi Lappajärven yksikköön uutena yhdistelmäajoneuvonkuljettajan monimuoto-opinnot päiväryhmän rinnalle. Haku koulutukseen on jatkuva. Seuraava ryhmä alkanee marraskuulla.
Monimuotokoulutuksella vastataan alan kuljettajapulaan ja yritysten toiveisiin. Se onkin osoitus siitä, miten näppärästi ja nopeasti JAMI pystyy reagoimaan alueen yritysten työvoimatarpeeseen.
– Monimuotolinjan suunnittelu alkoi keväällä, kun huomattiin, että hakijoissa oli niin paljon jo aiempaa koulutusta omaavia, kertoo osastovastaava Marko Takala.
Uutena opettaja ja ryhmänohjaajana aloittanut Marko Noronen vakuuttaa, että työttömäksi tutkinnosta ei valmistu, sillä alan yritykset kärkkyvät uusia osaajia.
– Vanhaa polvea eläköityy vauhdilla ja uusia tekijöitä tarvitaan yhä kiihtyvään tahtiin.
Tutkinnon mukana iso taloudellinen hyöty
Monimuotokoulutus on suunnattu alanvaihtamisesta kiinnostuneille, joilla on jo aiempaa koulutustaustaa. Vaatimuksena on, että opiskelija täyttää opiskeluaikana 21 vuotta.
Opinnoissa otetaan huomioon aiempi osaaminen. Tutkinnon saakin käteen keskimäärin 1,5 vuodessa, kun päiväopetuslinjalla kesto on noin 2,5 vuotta.
Ammatillisen tutkinnon ohessa opiskelija saa ilmaiseksi vaadittavat kortit ja luvat. Niiden rahallinen etu on noin 10 000–15 000 euroa riippuen siitä, onko opiskelijalla entuudestaan B- vai C-ajokortti.
Lainsäädännön muutos siivittää tarvetta uusille
Kuljetusalan ammattilaisten kovan kysynnän taustalla on noin 15 vuotta sitten voimaan tullut ammattipätevyyslainmuutos. Aiemmin kuljetusalan työhön riitti perinteinen kuorma-autokortti. Nyt uusilta kuljettajilta vaaditaan ammattipätevyyskoulutus.
– Tämä on yhteiskunnan kannalta tiukka tilanne. Itse lakimuutos on hyvä, sillä kuskeilta vaaditaan entistä enemmän. Ajoneuvot ovat isompia ja tekniikkaa on enemmän. Nykyään kuski joutuu hallitsemaan monia muitakin laitteita lastia pakatessa ja purkaessa, kuvaa Noronen.
Hän painottaa, että ala antaa hyvin erilaisia mahdollisuuksia työllistyä päivätyöstä reissuhommiin, joiden vastapainona ovat pidemmät yhtäjaksoiset vapaat. Alan palkkataso on nousussa.
JAMI satsaa siihen, että opiskelijat pääsevät opiskelemaan hyvällä, ajanmukaisella kalustolla.
– Opinnoissa on tekemisen meininki alusta lähtien.
Pitkäaikaiset haaveet toteutuvat
Monimuotoryhmässä jokaisella on erilainen taustakoulutus ja työkokemus. Yhteistä kaikille on se, että he ovat tulleet JAMIlle toteuttamaan urahaaveitaan ja hakemaan mahdollisuuksia kehittyä urallaan.
Kaustislainen Aili Hautakoski kertoo haaveilleensa alasta jo yläkoulussa.
– Silloin opinto-ohjaaja sanoi, että tämä ala ei sovi naisille. Lähdin sitten opiskelemaan ensin parturi-kampaajaksi, sitten lastenhoitajaksi.
Sittemmin hän on työskennellyt päiväkodissa ja turvenevalla. Palo rekan rattiin ei ole kuitenkaan koskaan kadonnut.
Noronen ja Takala painottavat, että ala sopii yhtä lailla miehille kuin naisille.
Pitkän tien kautta unelma-alalle päätyi myös kaustislainen Ida Byskata, jolla on alun perin lähihoitajan koulutus. Hän on työskennellyt vuosia veneenrakentajana.
– Hain jo vuonna 2012 suorittamaan yhdistelmäkorttia autokoulun kautta, mutta se oli liian kallis. Yhteishaussa taas peruskoulun päättäneet ovat menneet etusijalle.
Urakehitystä hakemassa
Alajärveläinen Petri Joensuu on JAMIn opiskelija jo takavuosilta. Taskussa on maaseutuyrittäjän tutkinto.
– Alanvaihto alkoi kiinnostaa armeijassa, jossa suoritin nuppiautokortin.
– Ketäpä eivät isot autot kiinnostaisi, hän perustelee.
Kauhavalainen Mikko Kärkkäinen tuli hakemaan uusia mahdollisuuksia työhönsä. Hän valmistui joitakin vuosia sitten ajoneuvoasentajaksi ja työskentelee alan yrityksessä.
– Nyt haluan päästä työssäni myös ajamaan hinausautoa. Siihen tarvitsen tämän tutkinnon.
– Tämä on ala, jolla hommat eivät lopu, hän miettii.
Veteliläisellä Joni Pynssillä on ollut aina kova kiinnostus alaa kohtaan. Aiemmalta koulutukseltaan hän on kuorma-autonkuljettaja. JAMIlle hän haki, koska haluaa vaihtaa isomman auton rattiin ja siirtyä runkolinjoille.
Alavutelaiselle Aki Koivuselle työ on jo tuttua rekan apukuljettajan hommista. Nyt mieli tekee vaihtaa rekassa toiselle penkille. Työssä kiehtoo oma vapaus, vaihtelevuus ja palkkataso.
Aiempaa kokemusta hänellä on myös lomittajan työstä ja turvealalta.