Järviseudun ammatti-instituutti Jami
Järviseudun ammatti-instituutti Jami

Etusivu » Blogi


Rehtorin blogi

Pisa-ajatuksia ja vähän muuta

08.12.2016

Tällä viikolla olemme saaneet taas kuulla kansainvälisen Pisa-tutkimuksen tuloksista. Suomi pärjää kansainvälisessä vertailussa edelleen hyvin, mutta tyttöjen ja poikien ero on kasvanut. Kuuntelin eilen radiosta MAOL ry:n (http://www.maol.fi/) puheenjohtajan Leena Mannilan ja maailman parhaaksi opettajaksi ehdolla olleen Maarit Rossin haastattelua Pisa-tutkimustulosten tiimoilta. Tänään aamuteeveessä taas haastateltiin mm. Hundred-hankkeen (https://hundred.org/fi) luovaa johtajaa Saku Tuomista osin samasta asiasta. HundrED-hankkeen aikana etsitään 100 opetusinnovaatioita Suomesta ja maailmalta ja selvitellään maailman johtavien koulutusasiantuntijoiden visioita siitä, millaista koulun ja opetuksen tulisi olla tulevaisuudessa. Kummissakin Pisa-keskusteluissa tuotiin esiin suomalaisten poikien ja tyttöjen osaamiseron kasvaminen. Rossi kuvasi asiaa niin, että se, että vielä pärjäämme kansainvälisessä vertailussa niin hyvin, on tunnollisten tyttöjen varassa. Pojille nykyinen koulu ei ole riittävän kiinnostava; tarvitaan enemmän tekemistä kuin pulpetissa istumista. Koulun ulkopuolinen maailma tarjoaa paljon vahvempia virikkeitä. Sitten, kun tytöille käy samoin, kuin pojille on nyt käynyt, niin Pisa-menestyksemme romahtaa. Saku Tuominen analysoi tätä samaa niin, että nyt kiinnitämme liikaa huomiota siihen, että pojissa olisi jotain vikaa, kun pitäisi miettiä miten menetelmiä muutetaan, että pojatkin saadaan motivoitumaan ja innostumaan oppimisesta.Nykyinen opetussuunnitelmauudistus niin peruskoulussa, lukiossa kuin ammatillisessa koulutuksessa painottaa yksilöllistä oppimista ja tähän pyitään nyt löytämään ratkaisuja menetelmiä ja rakenteita muuttamalla.

 

Toistaiseksi järjestelmämme on pyrkinyt siihen, että kaikki opiskelijat saavuttavat saman tason. Jatkossa oppimisen tulisi olla sellaista, että jokainen opiskelija saavuttaa itselleen korkeimman tason. Tuominen vertasi asiaa mihin tahansa työyhteisöön, jossa ihmisiä johdetaan yksilöllisesti, kaikkia ei motivoi samat asiat.Teknologia ja työ kehittyvät nyt ennennäkemättömällä vauhdilla; virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus, uudet energiaratkaisut, uudet materiaalit, tekoäly, geeniteknologia, ihmisen varaosat, kuljettajattomat autot, dronet jne., siinä joitain asioita, joiden kehitys tulee muuttamaan maailmaamme nopeammin ja enemmän, kuin voimme arvata. Tekemällä, kuin ennen, menettää etulyöntiasemansa nopeasti. Jatkuva kehittyminen ja rohkea uudistuminen ovat tulevaisuuden haasteissa menestymisen elinehtoja.

 

Jamissakin joulu lähestyy. Kevät tuo tulleessaan paljon uutta. Verkko-oppimisalustan valinta saadaan tehtyä vielä ennen joulua ja sitten kääritään hihat sen osalta. Kevään aikana saamme varmaan jo joitain verkkototeutuksia tarjontaan, mutta ensi lukuvuoden alussa tarjontaa pitäisi löytyä jo enemmän. Käynnistämme keväällä myös opettajille suunnatun verkko-opetuksen valmennusohjelman, jotta saisimme verkko-oppimisalustan käyttöön tehokkaasti. Kevätlukukauden alkaessa käynnistämme myös useita oppimisprojekteja, joihin palaan varmaan useaan otteeseen keväällä. Uskon, että osaksi näillä keinoin saamme vähennettyä ns. pulpettiaikaa ja lisättyä tekemisen meininkiä kiinnostavien juttujen parissa.

Kategoriat
Avainsanat
Arkisto

 

wsd